NYHEDER

Nyhedsbrev - Oktober 2016
By itradmin on oktober 15, 2016

Velkommen til Information from Knauf Insulation. Vi ønsker vores nyhedsbrev for at holde sig opdateret med nyheder fra vores operationer og fra isolering industrien generelt.

Espen tvivlede – men blev modbevist

Espen Knauf

Espen Rudshaug, projektleder hos Skanska Bolig, tvivlede på løsuld som isoleringsmetode. Testresultater og referencemateriale overbeviste ham. Lavenergi- og passivhusene i den nye Finstad Park i Ski blev isoleret med Supafil Frame fra Knauf Insulation.
– Jeg er virkelig tilfreds – og glad for at jeg blev modbevist.

Finstad Park i Ski, cirka 30 kilometer syd for Oslo, er et stort byggeprojekt, der omfatter ti bygninger og i alt 262 lejligheder. Der har i gennemsnit arbejdet 70 personer på byggepladsen gennem fire år, og i 2017 afsluttes hele projektet med de sidste fire passivhuse.
Projektet begyndte med tre huse, som blev opført efter de nuværende myndighedskrav (TEK10), derefter blev der opført tre lavenergihuse (der vil have 25 procent lavere energiforbrug end de nuværende), og til sidst de fire passivhuse. Det faktiske resultat blev bedre end dette.
– Standardhusene er 25 procent mere energieffektive end standardkravene. Og lavenergihusene har en udnyttelse af energien på 78–79 procent, altså lige på grænsen til de 80 procent energiudnyttelse, som er kravet for passivhuse, siger Espen Rudshaug.

Først tvivlende
En vigtig forklaring er, at alle husene er bygget med de samme ydervægge med et tykt, bærende stålskelet, der giver plads til meget isolering. Husene adskiller sig, enkelt fortalt, ved vinduernes isoleringsevne og graden af effektiv varmegenvinding i ventilationen.
– Først var jeg tvivlende over for løsuld. Mit store fokus er på kvaliteten, og jeg var bekymret for, om løsulden ville pakke sig sammen med tiden og efterlade den øverste del af væggene med dårlig isolering, siger Espen Rudshaug.
Derfor satte han sig ind i den grundige dokumentation, der findes om virkningerne af Supafil Frame. Derudover undersøgte han referencemateriale, blandt andet i Trondheim.
– Akkurat som alle andre er jeg naturligvis glad for, at løsuld sparer tid og ikke er årsag til unødvendigt spild. Desuden er mine tømrere ikke helt vilde med at arbejde med traditionel isolering, siger Espen smilende.

Kvaliteten først
Men det er kvaliteten i arbejdet, der er det vigtigste, og også der er Espen tilfreds. Selvom han forsikrede sig om, at arbejdet blev udført, som han ønskede.
– Jeg ville ikke have byggeelementerne leveret isolerede og færdige, jeg ville blæse isoleringen ind på stedet. Jeg mener stadig, at der er større risiko for, at isoleringen pakker sig sammen under transport på en lastbil.
Isoleringen blev altså udført på stedet af Ringsaker Takelement, som fremstillede vægelementerne, og løsuldsentreprenørerne Frogner Isolering i Løken og Norsk Husisolering. Alle brugte de Supafil Frame fra Knauf Insulation.
– Jeg er særligt tilfreds med, hvordan løsulden fordeler sig i alle krinkelkrogene i vægelementerne. Det giver en garanteret effektiv isolering.

-----

Succes giver nye venner

Isacsson Knauf

"Hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med", siger ordsproget.
Derfor er det oplagt, at jeg – endnu en gang – bruger denne spalte til at tale om lavlambda- isolering i almindelighed og vores nye EcoBatt Lambda 35 i særdeleshed.
Det er jo både enkelt og oplagt: Lavere udgifter til opvarmning giver bedre økonomi og lavere CO2-udslip. Alle vinder ved det.
Der er også meget andet, vi kan glæde os over. For eksempel at finske Puumerkki sætter pris på samarbejdet med os, og at flere opdager fordelene ved Knauf Insulations løsuld Supafil Frame og Supafil Loft.
På dette opslag kan du læse om Espen Rudshaug, projektleder hos Skanska Bolig i Norge, som indrømmer, at han tvivlede på løsuld som isoleringsmetode. Om ikke længe er det store projekt Finstad Park i Ski færdigt – med blandt andet tre lavenergihuse og fire passivhuse – og Espen siger åbenhjertigt og beskedent, at han er særdeles tilfreds med Supafil Frame, og at han er glad for, at han blev overtalt og mod- bevist.
Det bringer tankerne hen på et andet ordsprog: "Medgang gør venner, modgang prøver dem."
Jeg er glad for, at Knauf Insulations venner bare bliver flere og flere. Modgang – uanset hvor lærerig den kan være – gør vi dog alt for, at I slipper for.

Peter Isacsson General Manager Nordics

-----

MRK vælger Knauf af både praktiske og økonomiske grunde

Mrk Knauf

Årene på søen – Da Roger Kerttu rejste jorden rundt for at opgradere gamle, udtjente tankskibe – fik han al den nødvendige erfaring inden for konstruktion og licenser til certificering.
24 år gammel vendte han tilbage til Vallhamn på Tjörn og startede MRK Steel Construction, som har specialiseret sig i halbyggeri.
– Vi arbejder efter Green Building og stræber efter at få u-værdierne så lave som muligt, siger Roger Kerttu, som valgte Knauf Insulation som leverandør af glasuld.

De første ti år indkøbte MRK færdige moduler til montering i forbindelse med halbyggerierne. Da Marcus Lindstein gik ind i virksomheden for cirka fem år siden, tog udviklingen yderligere et skridt frem. MRK skabte sin egen konstruktionsafdeling og egne konstruktioner for at kunne garantere kunderne den bedst mulige kvalitet og holdbarhed.
Og det er gået godt. I dag har virksomheden en årlig omsætning på cirka 50 mio. SEK med omkring 30 medarbejdere.
– Vi opsætter haller fra 1.000 kvadratmeter og op. Det største, vi har lavet indtil nu, var et centrallager på næsten 45.000 kvadratmeter, siger Roger.

Green Building
Som halbygger drejer det sig naturligvis meget om at skabe omkostningseffektive overflader. Bygning med kilespær i stedet for almindelige spær giver mere frihøjde. Egenkonstruerede spær med op til 70 meter frit spænd skaber også muligheder.
Men mere og mere handler det også om at lave energieffektive bygninger. MRK arbejder efter Green Building-retningslinjerne og ønsker desuden at bygge med de lavest mulige u-værdier.
– Vi foretager altid en energiberegning for det enkelte byggeri, men derefter er det selvfølgelig op til kunden for eksempel at bestemme standarden for isoleringen.

Mange fordele
Materialevalget er mere enkelt. MRK har arbejdet med Knauf Insulation gennem fire år.
Og ifølge Marcus Lindstein, markedschef hos MRK, har det både økonomiske og praktiske årsager.
– Fra mit synspunkt er det god kvalitet til en god pris. En af de store fordele er, at isoleringen fra Knauf Insulation er godt pakket på paller, og at den kun optager lidt plads. Når man som os arbejder med ekstremt store byggerier, er det meget vigtigt, at isoleringen ikke fylder for meget og er i vejen.
– Vores montører synes også om Knauf Insulation, fordi det er stift og stabilt, og fordi det ikke støver, siger Marcus Lindstein.
Derfor peger alt på et fortsat godt samarbejde med Knauf Insulation.
– Vi har et indarbejdet samarbejde, og vi er tilfredse. Sådan ønsker vi at arbejde med alle vores leverandører. Det er ikke vores stil at skifte fra projekt til projekt, siger Roger Kerttu.

-----

Målrettet salgsarbejde

Trabyggarna Knauf

Trækonstruktører i det nordlige Finland har efterhånden opdaget Knauf Insulations isolering. ”Troværdighed skal være fortjent”, siger Veijo Astikainen hos Puumerkki.

Puumerkkis enhed i Uleåborg har hele det nordlige Finland som sit arbejdsområde, fra Kajana-Kuusamo- Karleby-aksen og opefter. Den største kundegruppe i den nordlige del består af isenkramforretninger og forhandlere.
– Nogle af vores kunder er ganske små, fordi der fortsat er private isenkramforretninger her.
Derfor er leverancerne undertiden ret beskedne, fortæller forhandler Veijo Astikainen.
Puumerkkis enhed i Uleåborg har repræsenteret Knauf Insulations produkter i et par år nu. Det er primært glasuld, der sælges til kunderne.
Astikainen fortæller, at det tog sin tid, før man fik overbevist kunderne om produktets pålidelighed, men nu er de begyndt at afprøve det. Det krævede dog et intensivt salgsarbejde. Her fik Puumerkki ifølge Astikaisen god hjælp af Knauf Insulations repræsentanter.
– De fulgte med på messer og kundebesøg, og Knauf ledte kunder hen til os. Der har også været masser af markedsføringsmateriale, fremhæver han.
– Derudover har Knauf et godt navn her.
Samarbejdet med Knauf Insulation fungerer perfekt ifølge Astikainen.
– Leverancerne fungerer upåklageligt, tilgængeligheden er god, og derudover er der en god personlig kemi, slutter han.

Miljøvenlighed og forholdet mellem pris og kvalitet er et trumfkort
Der skal stærke argumenter til at overbevise kunderne om fordelene ved et produkt, de ikke kender. Ifølge Astikainen er det nemt at finde den slags argumenter, når man taler om isolering fra Knauf Insulation.
– De mest åbenlyse fordele er miljøvenlighed og forholdet mellem pris og kvalitet, siger han.
Nordpå er der altid brug for en lille snak, før der kan indgås en handel. Astikainen har bemærket, at kunderne nogle gange undrer sig over farven på ulden fra Knauf Insulation – den er hverken bleget eller farvet. Ulden i naturfarve adskiller sig så meget i udseende fra konkurrenternes blegede og farvede produkter, at man er nødt til at forklare forskellen.
– Jeg plejer at sige, at de andre uldfarver tilmed er brogede, men at denne her er naturligt brun uden unødvendig farvning eller blegning.

Telefonen holder skansen nordpå
Veijo Astikainen sidder det meste af arbejdsdagen bag rattet og
tager på kundebesøg rundt om i Lapland, Kajanaland og det nordlige Österbotten.
Vi håndterer også kontakten med vores kunder telefonisk. At ringe ind er stadig den primære måde at bestille hos os.
– Al ære til de forskellige typer digitale salgskanaler i virksomheden, men her er telefonen stadig den mest udbredte kommunikationskanal. Måske ændrer det sig også efterhånden her, så kunderne begynder at foretage bestillinger over nettet, men indtil videre kommunikerer vi primært ansigt til ansigt med kunderne eller over telefonen, siger han.
Selv om Knauf har fundet vej ind til den nordlige region i Finland, forestår der stadig et stort salgsarbejde for Puumerkkis ti personer i det stærke team i Uleåborg.
– Salg er et arbejde, man aldrig bliver færdig med. Nogle gange har man succes, andre gange ikke.

-----

Nyt hovedlager giver hurtige og sikre leverancer

Produkter af høj kvalitet er ikke nok, det er lige så vigtigt, at transporterne er hurtige og sikre.
Med flytningen af hovedlageret til Eskilstuna har Knauf Insulation yderligere styrket logistikkæden og øget lagerkapaciteten.

– Vi vokser og har brug for en sikker lagerkapacitet. Desuden ligger vores nye lager perfekt: tæt på motorvejen og strategisk placeret i Mälardalen,
siger Ronni Bjørneler, logistikansvarlig hos Knauf Insulation Norden.
Sidste forår blev Knauf Insulations hovedlager flyttet fra Hägersten uden for Stockholm til Eskilstuna. Årsagen var, at Knauf Insulation havde brug for at øge antallet af pallepladser til næsten det dobbelte.

Optimalt
– Det nye lager giver os godt og vel dobbelt så mange pallepladser og mulighed for at vokse med næsten lige så meget mere. Desuden er lageret og placeringen optimal for os. For eksempel kan vi modtage ti lastbiler til lastning og lige så mange til aflæsning, siger Ronni Bjørneler.
Flytningen til Eskilstuna – et hurtigt voksende logistikcentrum for hele Midtsverige – effektiviserer transporterne i alle led.
– Hurtigere og smidigere transporter er til fordel for kunderne, og den reducerede miljøpåvirkning gavner os alle.

-----

Tømrerne fik det, som de ville

Peab Knauf

Da kvalitet og pris blev sammenlignet, faldt valget på EcoBatt fra Knauf Insulation.
Det blev selvfølgelig ikke ringere af, at tømrerne også vendte tommelfingeren op.
- Vi spurgte drengene, og de var helt klare i mælet. De vil have EcoBatt, fordi det holder godt sammen, det støver kun minimalt, og det klør ikke, siger Mats Stenman, arbejdsleder hos Peab Bygg, Region Mellersta.

Livregimentets grenaderer i Örebro, i daglig tale I3, blev lukket ned i 2000. Pludselig var den store kolos væk, som tidligere havde adskilt det centrale Örebro fra den idylliske bydel Rynninge og naturreservaterne Oset og Rynningeviken ved Hjälmaren.
Gennem de seneste år er en helt ny bydel, Rynningeåsen, vokset op med de renoverede kaserner og militærbygninger som statelige vartegn i centrum. Lige ved det gamle hospital, som også er en storslået stenbygning i stram arkitektur, bygges nu Brf Honnören med HSB som bygherre og Peab Bygg som hovedentreprenør.

Miljøbyggeri Silver
I alt bygges 116 lejligheder i to femetagersbygninger, med grundkonstruktion støbt på stedet, i samme stramme og harmoniske stil som det omgivende regimentsmiljø. I efteråret 2017 flytter de første ind, og i februar 2018 vil det hele være klar.
– Ja, vi holder tidsplanen godt, og man kan jo sige, at vi fik lov til at "øve os", da vi byggede Brf Bataljonen med 64 lejligheder lige ved siden af, siger Viktor Gustafsson, som er pladschef.
Brf Honnören er projekteret til at følge det svenske miljøvurderingssystem Miljöbyggnad på niveau Silver med hensyn til energieffektivitet, og hvor alt materiale dokumenteres via byggeproduktvurderinger. I forbindelse med isolering har Peab en central aftale med en leverandør, men gennem Hedins Bygg i Örebro fik Viktor Gustafsson og Mats Stenman en bedre aftale med EcoBatt fra Knauf Insulation.

Enkelt valg
– Da vi sammenlignede kvalitet og pris, var valget nemt. Omkring 3.000 kvadratmeter isolering er ikke en lille sag, siger Viktor Gustafsson og fortsætter:
– At vi desuden får specialskårne, 125 centimeter høje plader direkte fra fabrikken er naturligvis et ekstra plus.
At tømrerne fik det, som de ville, synes Mats Stenman er en stor fordel. Naboen Brf Bataljonen blev isoleret med EcoBatt og fik gode bedømmelser af "drengene".
– Det er ikke altid, at det er så vellykket, at alle er glade, siger Mats.

-----