Fremme af bæredygtighed i Nordeuropa

By Annika Gillholm
april 14, 2023

MØD VANESSA RAE; MARKETING OG BÆREDYGTIGHEDSDIREKTØR FOR KNAUF INSULATION NORTHERN EUROPE. VANESSA HAR TAGET HÅND OM ANSVARET FOR BÆREDYGTIGHEDEN I SIN REGION OG STYRKER NORDEUROPAS ENGAGEMENT INDEN FOR EMNET.

"Bæredygtighed er vigtigt for mig personligt som en borger i verden. De skadelige virkninger af menneskets aktivitet på planeten kan ikke benægtes, og konsekvenserne er virkeligt skræmmende. Vi skal handle hurtigt for at reducere CO2-udslip samt tage vare på vores sårbare planet, og vores virksomhed har en stor rolle at spille i dette."
siger Vanessa Rae; Marketing og Bæredygtighedsdirektør for Knauf Insulation Northern Europe.

Hvad motiverede dig til at tilføje bæredygtighed til dit ansvarsområde som marketingdirektør for Nordeuropa?
"Tilbage i 2020 blev jeg inspireret af lanceringen af Knaufs bæredygtighedsstrategi "For A Better World" og jeg ønskede at spille en aktiv rolle i at drive dens vej frem i vores region. Som en førende producent af bæredygtige løsninger er det en stor del af vores Brand-profil og vores værdigrundlag, så det supplerer mit markedsføringsansvar på en god måde."

Hvorfor er bæredygtighed vigtigt for dig?
"Bæredygtighed er vigtigt for mig personligt som en borger i verden. De skadelige virkninger af menneskets aktivitet på planeten kan ikke benægtes, og konsekvenserne er virkeligt skræmmende. Vi skal handle hurtigt for at reducere CO2-udslip samt tage vare på vores sårbare planet, og vores virksomhed har en stor rolle at spille i dette."

Hvad er dine vigtigste præstationer, siden du tiltrådte din stilling som Marketing og Sustainability Director?
"Da jeg startede i rollen, gennemførte jeg kurset 'Business Sustainability Management' på Cambridge University for at give mig selv en videnbase samt en klar struktur til at tackle min nye udfordring. Jeg har lagt betydelig tid på at øge opmærksomheden om Knauf Insulations bæredygtighedsreferencer både internt og eksternt, skabe en inspirerende historie, som ikke kun kan bruges af mig, men også af resten af virksomheden. Jeg har involveret mig direkte med vores kunder, hvilket har været uvurderligt, ikke kun for at forstå, hvad de forventer af os, men også for at indse, at selvom der er meget mere for os at gøre, er vi allerede i en meget god position, når det kommer til vores bæredygtighedsrejse."

Hvordan ser du fremtiden for din rolle/dit team og hvad vil du opnå?
"Jeg er glad for, at vi har fået grønt lys til at øge ressourcerne i regionerne, så vi nu bygger et bæredygtighedsteam i Nordeuropa. Dette betyder, at vi vil have færdigheder og ressourcer til at fremskynde fremskridtene på de fire hovedpunkter i vores bæredygtighedsstrategi "For A Better World". Med støtte fra Diana Dzhambazova, den nye regionale bæredygtighedschef, arbejder vi på at tage Knauf Insulation til det næste niveau i vores bæredygtighedsrejse, inklusive grøn energi og den cirkulære økonomi, for at nævne et par eksempel."

Har du nogle spændende projekter planlagt til 2023?
"Der sker meget i alle dele af virksomheden, uanset om det handler om mennesker, cirkulær økonomi, nul CO2-emissioner eller bedre bygninger. Der er også nogle kommende forbedringer i produktpræstationen. Med ombygningen af fabrikken i St Helens og store investeringer i nyt udstyr vil vi kunne lancere lavere lambdaværdier på vores produkter og yderligere reducere den indlejrede CO2 i vores produkter, hvilket er en meget spændende trin for trin forandring. Hold øje med det!

Hvad er de aktuelle bæredygtighedsfokusområder og udfordringer i din region?
"Fokus ligger på at sikre, at vores produkter er relevante både nu og i fremtiden - med skærpede bygningsregler skal vi sikre, at vi ikke kun har de rigtige løsninger til markedet, men også støtter myndighederne på deres rejse mod nettonul-emissioner. Derfor arbejder vi sammen med magthaverne og personer med indflydelse for at sikre, at den rette politik implementeres for at lukke kløften mellem energieffektivitetspræstationer, så bygninger fungerer som de er designet til under reelle forhold.

"Den største udfordring, jeg ser på mellemlang og lang sigt, vil sandsynligvis være overgangen til grøn energi til vores produktionsproces. Dette vil kræve gradvis ændring af teknologien og kan kun opnås i samarbejde med vores centrale teknikteam - men tænk hvor fantastisk det ville være, hvis Knauf Insulation var en af de tidligste brugere af grøn energi i vores branche!"

Nyheder
Knauf Insulation Finland Koli Hotel view

Innovativt partnerskab for energieffektivt hotelbyggeri i den smukke Koli Nationalpark, Finland

Knauf Insulation Finland har indledt et samarbejde med Lämmin Koti OY i et spændende hotelbyggeri i Koli Nationalpark, Finland. Formålet med samarbejdet er at tilbyde glasuldsisolering af høj kvalitet og bidrage til øget energieffektivitet i byggeprocessen.

Tero Mäkinen, der er sælger for Knauf Insulation Finland, mødte ejeren af Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelpladsen i Koli, hvor Lämmin Koti-teamet arbejdede med loftsisolering. Lämmin Koti fejrer sit 10 års jubilæum i år og har siden starten været specialiseret i renoverings- og byggeløsninger, der forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer.

Fokuseringen på glasuld har givet resultater.

Markku Väänänen er begejstret for samarbejdet: ”I de seneste år har vi haft et stærkt fokus på at installere glasuldsisolering, og Knauf Insulation har været en pålidelig samarbejdspartner siden begyndelsen Vi har etableret vores position i Joensuu og Norra Karelen og er nu godt kendt for vores ekspertise inden for glasuldsisolering.”

Lämmin Koti gennemfører projekter af forskellig størrelse, og den øgede efterspørgsel på ekstra isolering som følge af stigende energiudgifter har fået både boligforeninger og privatpersoner til at bestille deres tjenester. Ud over disse projekter er virksomheden nu involveret i det store hotelbyggeri i Koli, hvor isoleringen af loftet er en vigtig del af arbejdet. Selvom byggeaktiviteterne er aftaget i den senere tid, er behovet for ekstra isolering blevet ved at vokse.

Lämmin Koti har også planer om at udføre flere projekter med supplerende isolering til facader, hvor Knaufs Supafil-glasuld kan bruges til at forbedre energieffektiviteten ved renovering af ældre bygninger. Virksomheden ser et betydeligt potentiale i denne slags projekter i fremtiden og har allerede lavet vægisolering i både nye og ældre huse.

Markku Väänänen fremhæver fordelene ved Knaufs Supafil Frame-produkt og fortæller, at når man blæser Knaufs isolering ind på et mørkt og trangt loft, forstår man, hvilken fordel det er at blæse med hvid uld. ”Hvid uld virker meget bedre for installatøren, hvilket garanterer bedre arbejdskvalitet”, fortæller Markku.

Miljøvenlighed handler om mere end bare at bruge genanvendte materialer som råstof.

”Let glasuld og en stor lastkapacitet er en fordel for både os og kunden”, fortsætter Markku Väänänen. ”Stigende udgifter til brændstof og energi påvirker også os. Produktet er fremstillet af genbrugt glas og har en fremragende transportvægt i forhold til de blæste kubikmeter. Når vi kan få plads til flere hundrede kubikmeter uld i vores køretøj, sparer vi unødige transporter tilbage til lageret. Det er særligt positivt her i Norra Karelen, hvor vi skal dække store afstande.”

”Det er alt sammen relateret til Knauf Insulations bredere miljøtænkning, hvor fokus ikke bare er på råmaterialerne, men også på energien, der indgår i fremstilling og transport. Isolering var tidligere lidt ligesom at gå med en dynejakke i koldt vejr. Det handlede først og fremmest om at holde huset varmt. Vi har længe talt for et bredere syn på miljøvenlighed. Råmaterialerne i sig selv er ikke nok længere, selvom genbrugt glas er et udmærket udgangspunkt som råstof til isolering. Der er mange andre faktorer relateret til produktion og transport, som vi hele tiden forsøger at gøre mere miljøvenlige,” afslutter Markku Väänänen.

13.07.2023