BÆREDYGTIG ISOLERING ER EN SELVFØLGE I BÆREDYGTIGE BYGGELØSNINGER

By Knauf Insulation
januar 25, 2022

Efter flere års forskning har den norske virksomhed EON Element i år lanceret en unik byggeløsning, der er klimasmart i alle led. EON valgte Knauf som leverandør af isolering til virksomhedens standardprodukt. Valget blev primært begrundet i miljøhensyn, men også andre faktorer spillede ind. 

Det produkt, som EON tilbyder, er en patenteret løsning af færdige byggeelementer til ydervægge. Ved stort set at eliminere kuldebroer er det lykkedes EON at øge isoleringsevnen med 20 % sammenlignet med traditionel byggeteknik. Elementerne leveres som væg- og hjørnemoduler i standardmål, hvilket gør håndteringen enkel og letter byggeprocessen. 

» At bygge med elementer indebærer, at man helt undgår spild på byggepladsen. Der er et vigtigt miljøaspekt ved vores produkt. At det siden bidrager til meget energieffektive huse er selvfølgelig endnu vigtigere og giver en langsigtet positiv effekt for klimaet «, siger Leif WestgårdHead of sales and administration hos EON Element. 

Enkelt at opnå lavenergistandard 

Byggeelementerne fra EON egner sig lige godt til etplans- og etageejendomme, hvor de danner en skal, der isolerer rigtig godt. Det skyldes dels den isolering, som findes i elementerne, dels de fraværende kuldebroer. Dermed kan et hus opnå lavenergistandard med relativt begrænset ekstra indsats i form af yderligere isolering. 

Takket være konstruktionen kan elementerne fra EON også demonteres og genbruges, når en bygning ikke længere skal anvendes. På den måde bliver elementløsningen miljørigtig både under byggeriet af en ejendom og under dens levetid – og senere i en ny bygning, når den eksisterende løsning er udtjent. 

I sidste ende var det miljøhensyn, der gjorde, at vi valgte Knauf som standardløsning til isolering. Deres klare miljøprofil stemmer godt overens med vores egen virksomhed.
Leif Westgård, EON Element

Knauf – et selvfølgeligt standardvalg takket være miljøprofilen 

Hvis en kunde ønsker det, kan EON specialbygge elementer, der er isoleret med det materiale, kunden ønsker. Men det er virksomhedens standardprodukt, som står for omkring 90 procent af alt salget. Og til standardproduktet har EON altså valgt isoleringsprodukter fra Knauf, både glasuldsgranulat og plader. 

» I sidste ende var det miljøhensyn, der gjorde, at vi valgte Knauf som standardløsning til isolering. Deres klare miljøprofil stemmer godt overens med vores egen virksomhed «, siger Leif Westgård. 

Han fortæller videre, at det er den patenterede ECOSE-teknologi med det helt biobaserede bindemiddel, som gør, at virksomheden har et stort forspring i forhold til andre leverandører på markedet. 

Det har også vist sig, at de, der arbejder med at samle elementerne, foretrækker isoleringen fra Knauf frem for andre, da den opleves behageligere at arbejde med. De sætter pris på, at produkterne dårligt nok støver eller lugter, at man slipper for kløe, og at materialet er smidigt under installationen. 

Noget, som EON Element også værdsætter, er den lokale repræsentation, som Knauf har i Norge. 

» Takket være den lokale tilstedeværelse har vi kunnet drøfte forskellige løsninger og rådføre os med personer, der har kunnet give hurtig feedback og er velorienterede om vores lokale forhold med hensyn til love, normer og lignende «, afslutter Leif Westgård. 

Nyheder
Knauf Insulation Finland Koli Hotel view

Innovativt partnerskab for energieffektivt hotelbyggeri i den smukke Koli Nationalpark, Finland

Knauf Insulation Finland har indledt et samarbejde med Lämmin Koti OY i et spændende hotelbyggeri i Koli Nationalpark, Finland. Formålet med samarbejdet er at tilbyde glasuldsisolering af høj kvalitet og bidrage til øget energieffektivitet i byggeprocessen.

Tero Mäkinen, der er sælger for Knauf Insulation Finland, mødte ejeren af Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelpladsen i Koli, hvor Lämmin Koti-teamet arbejdede med loftsisolering. Lämmin Koti fejrer sit 10 års jubilæum i år og har siden starten været specialiseret i renoverings- og byggeløsninger, der forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer.

Fokuseringen på glasuld har givet resultater.

Markku Väänänen er begejstret for samarbejdet: ”I de seneste år har vi haft et stærkt fokus på at installere glasuldsisolering, og Knauf Insulation har været en pålidelig samarbejdspartner siden begyndelsen Vi har etableret vores position i Joensuu og Norra Karelen og er nu godt kendt for vores ekspertise inden for glasuldsisolering.”

Lämmin Koti gennemfører projekter af forskellig størrelse, og den øgede efterspørgsel på ekstra isolering som følge af stigende energiudgifter har fået både boligforeninger og privatpersoner til at bestille deres tjenester. Ud over disse projekter er virksomheden nu involveret i det store hotelbyggeri i Koli, hvor isoleringen af loftet er en vigtig del af arbejdet. Selvom byggeaktiviteterne er aftaget i den senere tid, er behovet for ekstra isolering blevet ved at vokse.

Lämmin Koti har også planer om at udføre flere projekter med supplerende isolering til facader, hvor Knaufs Supafil-glasuld kan bruges til at forbedre energieffektiviteten ved renovering af ældre bygninger. Virksomheden ser et betydeligt potentiale i denne slags projekter i fremtiden og har allerede lavet vægisolering i både nye og ældre huse.

Markku Väänänen fremhæver fordelene ved Knaufs Supafil Frame-produkt og fortæller, at når man blæser Knaufs isolering ind på et mørkt og trangt loft, forstår man, hvilken fordel det er at blæse med hvid uld. ”Hvid uld virker meget bedre for installatøren, hvilket garanterer bedre arbejdskvalitet”, fortæller Markku.

Miljøvenlighed handler om mere end bare at bruge genanvendte materialer som råstof.

”Let glasuld og en stor lastkapacitet er en fordel for både os og kunden”, fortsætter Markku Väänänen. ”Stigende udgifter til brændstof og energi påvirker også os. Produktet er fremstillet af genbrugt glas og har en fremragende transportvægt i forhold til de blæste kubikmeter. Når vi kan få plads til flere hundrede kubikmeter uld i vores køretøj, sparer vi unødige transporter tilbage til lageret. Det er særligt positivt her i Norra Karelen, hvor vi skal dække store afstande.”

”Det er alt sammen relateret til Knauf Insulations bredere miljøtænkning, hvor fokus ikke bare er på råmaterialerne, men også på energien, der indgår i fremstilling og transport. Isolering var tidligere lidt ligesom at gå med en dynejakke i koldt vejr. Det handlede først og fremmest om at holde huset varmt. Vi har længe talt for et bredere syn på miljøvenlighed. Råmaterialerne i sig selv er ikke nok længere, selvom genbrugt glas er et udmærket udgangspunkt som råstof til isolering. Der er mange andre faktorer relateret til produktion og transport, som vi hele tiden forsøger at gøre mere miljøvenlige,” afslutter Markku Väänänen.

13.07.2023